Friday, February 18, 2011

ACUAN MINDA...(Rumusan Bacaan)

Untuk renungan bersama... intipati pembacaan :

1) Alam ini adalah buku terbuka utk dikaji oleh manusia.Ibarat buku sudah tentu ada penulisnya. Alam ini merakamkan rahsia penulisnya Yang Maha Agung, untuk manusia menelitinya supaya keyakinan manusia terhadap Penciptanya bertambah kuat. Pancaran keyakinan itu yang dipandu oleh kalamNya mampu membimbing manusia memiliki aqidah yang hebat n iman yg kuat.

2) Apa yg blaku pd zmn terdahulu harus mjadikan kita futuristik thadap perubahan. Hijrah dlm erti kata merintis perubahan kpd tamadun contoh telah membimbing manusia mjadi lebih beradab, mjadikan akhlaq sebagai tunggak kekuatan n kecemerlangan ilmu sbg sumber kemajuan.

3) Tamadun Islam di zaman puncaknya tbangun dgn budaya intelek yg tinggi. Umara' dalam beberapa tradisi kepimpinan mjadi penaung kpd tradisi intelektualisme yg sihat. Perdebatan n perbezaan pendapat berlaku tetapi di klgn mereka mpunyai etika yg tinggi utk menerima yang BERBEZA itu BERBEZA n yang SAMA itu SAMA.

4) ROH SOLAT apabila mjadi sandaran dlm kehidupan myebabkan manusia:

ingin fokus dlm kerja (khusyu'), mpunyai daya kepimpinan n kepengikutan yg baik (Imam n Ma'mum), bdiri atas saf-saf yg tsusun rapi (daya saing yg tinggi), terbina jiwa jamaah yg baik (kerja bpasukan) n mohon keampunan n barakah dariNya (muhasabah n natijah kerja yg berkualiti).

5) Mengubah tingkah laku manusia, sikap n pemikiran adalah suatu kerja yg payah. Pendidik adalah murabbi, muallim n juga muaddib.

6) HIKMAH lah yg mjadi suluh kpd akal n emosi. Hasil pemikiran, dapatan dan pgalaman tanpa disuluh oleh hikmah ianya tidak memberikan makna yang hakiki.

7) Berfikir analitikal dlm konteks al Quran mbawa para remaja sentiasa sedar n menginsafi bahawa kisah-kisah dlm al Quran terkandung himah, rahsia n pengajaran yg amat mulia.

8) Sesuatu yg wujud tidak semestinya maujud (dpt dilihat n dipegang) - perkara2 ghaibiyyat.

9) TRADISI - memahami tradisi adalah memahami sesuatu yg telah berlalu. Ia dijadikan asas n landasan supaya wujud kesinambungan pd hr ini n masa depan. Wahyu yg turun meninggalkan tradisi keilmuan, petunjuk n hikmah. Sunnah yg bkembang mninggalkan tradisi contoh. Tradisi Quran n Sunnah mberi suluh kpd tbinanya budaya Islami.

10) Fahaman Tradisi : merujuk kpd sesuatu yg telah blaku n mjadi asas kpd sistem kepercayaan n agama.

11) Fahaman Liberal : merujuk kpd aliran falsafah pemikiran Barat yg tcabit akar tradisinya n tidak mjadikan agama n nilai2 mutlak sbg sandaran.

12) Fahaman Pluralis : ilah wujudnya tanggapan beragama dgn titik psamaan bahawa semua agama adalah baik n semua agama mbawa kebenaran sehingga tdk dpt mbezakan yg mana satu agama samawi (agama yg mpunyai kitab), agama budaya dan agama falsafah yg asas konsep dan matlamatnya adalah tidak serupa.

13) Membangun pengetahuan tentang teknologi tinggi @ 'high tech' umpamanya tidak melupakan kepentingan sentuhan keinsanan @ 'high touch' supaya asas keinsanan dilihat sbg yg amat utama.

14) Dalam tradisi pendidikan Islam, matlamat mendidik ialah mengadabkan insan. Adab dlm pengertian yg luas ialah mberikan asas disiplin kpd minda, asas disiplin kpd hati dan asas disiplin kpd amal n penghayatan.

15) Imam al Ghazali : menyebut hati itu ibarat mudrik (takungan air). Apa yg didapati dari pancaran akal menerusi pancaindera menitis masuk ke mudrik. Kalaulah yg diterima itu adalah sesuatu yg jernih n baik maka baiklah pancaran amal manusia, begitulah sebaliknya.

16) Ilmu bukan sekadar sesuatu yg dihafaz n diingat. Ilmu memerlukan kefahaman n penghayatan. Pada ilmu tdapat maklumat mengenai kebenaran n kebijaksanaan, dan pada ilmu juga terkandung nilai yg mberi petunjuk kpd hikmah. Apabila ilmu menjadi pedoman n amalan ianya ibarat suluh yg menerangi jln hidup manusia.

Sekian, Wallahu a'lam. 13122010 (Isnin)

Untuk pembacaan yang lebih terperinci, sila dapatkan buku 'ACUAN MINDA' - Prof. Sidek Baba

No comments:

Post a Comment